Week 12, Hong Kong

13 mei 2016 - Hong Kong Island, China

Zoals gewoonlijk word de overvolle backpack ingepakt, zoals gewoonlijk word tevreden uitgecheckt bij het hostel en zoals gewoonlijk word de reis vervolgd.... Maar na 12 indrukwekkende weken gaat de vlucht niet zoals gewoonlijk door naar een volgend onbekend avontuur, na 12 weken gaat de vlucht naar huis. En daar zit ik dan een laptop ingeruild voor een mobiel om mijn laatste blogje te typen.

Hong Kong, terug naar Azië en wat een geweldige afsluiting van de reis. De vlucht ging best snel. Het koste ons 12 uur om van Auckland naar Hong Kong te vliegen maar na 5 films ben je opeens al aardig dicht bij. Helaas hadden we wel wat vertraging opgelopen waardoor het inmiddels 11 uur savonds was voor we het vliegveld uit liepen. We waren weer 4 uur terug in de tijd gesprongen en de temperatuur was met zo'n 15 graden gestegen. Drukke warme straatjes met weer wat oude kakkerlak vriendjes om ons te begroeten maar toch voelde het heel goed om hier aangekomen te zijn. Met een nette 2 persoonskamer op de twaalfde verdieping vielen we enthousiast voor de volgende dag snel in slaap.

De volgende dag konden we wel weer zeggen dat we al heel veel van de prachtige cultuur van Hong Kong mee hadden gepakt. Even puzzelen hoe alles werkt maar al snel stonden we in een overvolle tram richting centraal station. Veel mensen vinden het wachten op de volgende metro maar niks en dus werd er veel gerend en gepropt. Aangekomen bij onze bestemming zorgden het regenachtige weer ervoor dat we de wagonnetjes omhoog niet in konden. Maar na als een siamese tweeling samen in één poncho wat rondjes gelopen te hebben bleek er ook gewoon een bus omhoog te gaan.En eenmaal boven hebben we s'werelds grootste budha bezocht wat zacht gezegd heel indrukwekkend was. Een lange trap naar boven en na elke 10 treden werd de budha achter de mist steeds duidelijker en ja hij was behoorlijk groot. Hier buiten om waren er omliggend ook veel kloosters en tempels te vinden in de meest felle kleuren met draken koppen en sierlijke krullen. Ook een zaal volledig in het goud maar die moeten jullie toch echt zelf bezoeken want foto's maken was hier niet toegestaan. Na een lekkere maaltijd fried rice stond het luxe cadeau van Renate d'r neef op de planning. Een boottocht in de avond met een muziekje,drankje,een licht show en een uitzicht op de prachtige skyline van Hong Kong. En dat was pas dag één....

Ook de volgende dag was goed gevuld. Met een stijl treintje werden we naar de piek gebracht waar we deze keer met daglicht uitzicht hadden op alle hoge gebouwen van Hong Kong. Terwijl wij aan het genieten waren van het zonnetje in de hoop nog een beetje extra bruin te kleuren werden naast ons snel de paraplu's opengetrokken om de witte huid wit te houden. En zo zijn er wel meerdere gewoontes die je in Nederland niet op die manier hebt. Zo is uitgebreid smakken en boeren bij het eten er één van en lopen veel mensen met een mondkapje over straat. Maar toch heeft het ook wel weer wat dat sommige dingen zo anders zijn dan thuis.Maar goed weer veelte veel foto's later trakteerde we onszelf op een uitgebreide lunch en werd de planning voor de avond gemaakt: de paardenracen. Een ervaring waarbij ik geen idee had wat te verwachten maar die niet overgeslagen kon worden. Het trok in ieder geval een mensenmassa aan. En zoals verwacht was groot deel hiervan rijke lui in pak maar gelukkig waren we niet de enige die met een korte broek en een simpel shirt op het terrein te vinden waren. Met een mega tribune achter ons namen wij lekker dicht bij de baan plaats langs het hek. Geen idee wat alle cijfertjes in hielden moedigden wij gewoon de paarden aan met de leukste namen. En verrassend genoeg kwamen 'Happy Ya Ya'' 'Sparkling star' en 'Lotus Breezz' bij alle 3 de races in de top 3 terecht. Dus waarom niet de gok loten werden toch maar aangeschaft. Op pure gok had onze eerste race dit keer niet echt een spetterende uitslag en werd ons paard een na laatste. Met advies van een aantal ervaren bezoekers waagden we nog een tweede poging. We deden ons uiterste best ons paard naar de overwinning te gillen maar hij werd 9de...van de 12. Ach dat was ook best een kunst. Lachend met geen gekd meer op zak sloten we zo weer een leuke dag in Hong Kong af.

Onze laatste dag hebben we gevuld met het rondlopen door Hong Kong.Drukke straatjes lampionnetjes en vele kleine eettentjes. Zeker vermakelijk om even rond te lopen, al zijn helaas ook hier wel weer grote verschillen te zien. Van hoge gebouwen en mannen in pak zijn ook de steegjes met wat oude matrassen hier te vinden. Maar dat hou je denk ik op veel plekken. De me nsen hier zijn zeker niet onvriendelijk maar doordat de meeste geen Engels spreken kwamen we vaak niet verder dan wat uitwisselende gebaren. Al deed één verlegen man wel zeker zijn best. Een servetje werd vlug op mijn tafel gelegd met de tekst "Miss please watch your shirt label still hanging on"... oeps dankuwel meneer.

En hoe raar het ook is zo sloten we niet alleen onze laatste dag in Hong Kong af maar onze laatste dag van de 85 die we er hadden....

Ja de 3 maanden zitten er op.Niet alleen was het een reis waarin we volop genoten hebben maar hoe cliché het ook klinkt de oneerlijke verschillen in de wereld was ook wel weer een eye opener. Maar daar buiten om hebben we ook ontelbaar veel leuke mensen ontmoet, dingen gedaan en gezien die eerst alleen op een dromerig verlanglijstje stonden. Natuurlijk is iedereen thuis zien wel weer heel erg leuk maar ik had ook graag nog even doorgereisd.

Maar voor nu ben ik met 1000 prachtige ervaringen rijker en een gelukkige glimlach op mijn gezicht thuis gekomen waar een zelfgemaakte taart voor me klaar stond en het bijkletsen is begonnen.