Week 10, Kaikoura en Twizel Zuidereiland

4 mei 2016 - Zuidereiland, Nieuw-Zeeland

Inmiddels hebben we het Noordereiland omgeruild voor het prachtige Zuidereiland.
Ook thuis helpen ze ons er maar al te graag aan herinneren dat het einde begint te naderen. Maar zover is het gelukkig nog niet.

Het is lastig om deze week te beschrijven want vooral de uitzichten maakten dit weer een goed gevulde week. Maar ik zal proberen mijn week nummertje 10 kort maar krachtig op te schrijven.
Onze eerste bestemming op het Zuidereiland was Kaikoura. Een mooie boottocht gaf ons een voorproefje van wat we deze week konden verwachten. Kaikoura is een leuk klein stadje waar we in ons hostel vrolijk werden ontvangen en een privé kamer aangeboden kregen voor het zelfde geld als een kamer voor 8 personen. Geen slecht begin dus.
De volgende dag zijn we vroeg op pad gegaan. Een wandeling rondom Kaikoura stond op de planning en een  bescheiden zonnetje maakte het hier de perfecte dag voor. Na een stuk langs het water gelopen te hebben en vrolijk foto's aan het maken waren van de bergen kwamen we er eindelijk achter dat de mensen niet net als ons naar de bergen stonden te kijken.... Naast ons lag een veel interessanter plaatje, we zagen onze eerste zeehond van de dag. Maar dit bleek zeker niet de laatste te zijn. We kwamen er nog een stuk of 10 tegen sommige stil gecamoufleerd tussen de rotsen, sommige tussen de struiken om een goed schrikmomentje te veroorzaken en sommige half dobberend in het water. Het is niet zo dat je ze alleen in nieuw zeeland tegen kan komen want ook in Nederland zijn ze te vinden maar toch gaf het weer een leuk plaatje om er zoveel tijdens je wandeling tegen te komen. En voor de rest is er niks gelogen van de woorden dat Zuidereiland nog mooier is qua natuur dan het noorden. Het word bijna een gewoonte om het op te schrijven maar het gaat nog lang niet vervelen  want we hebben onze ogen weer uitgekeken. Lekker lui dagje in het stadje en nog wat korte wandeltochtjes vulden snel de dagen hier op.
Ondanks dat het heel verleidelijk was hier nog een paar dagen te blijven ging onze reis weer verder.
Een nachtje in christchurch als tussenstop en de volgende ochtend reisde we door naar Twizel.
Een verlaten stuk in nieuw zeeland waar we op een snurkende kamergenoot na bijna de enige waren. En we moeten nu toch echt accepteren dat de benen even niet gebruind kunnen worden want van 30 graden in het noorden gaan we naar 13 graden in het zuiden.
But again it's totally worth it.
En met een fris windje maar geen regen was het de perfecte dag voor een fietstochtje. Helmpje op want met ons weet je t maar nooit en we waren er klaar voor.
De meeren die we onderweg tegen kwamen waren fel blauw en de gele bomen en witte bergtopjes in de verte mochten er ook zijn. Het uitzicht was genieten maar ik moet bekennen dat ik het een best zware 50 km vond. Vooral op de terugweg kon je wel zeggen dat bij heuveltje op een oma van 99 met krukken op straat ons makkelijk zou inhalen. En het zadel voelde ook niet meer helemaal aan als een zacht kussen. Maar dat dat het enige 'minpuntje' is wat ik kan noemen zegt al weer genoeg over onze tijd hier. Er was bijna niemand op straat te vinden dus waren we aangewezen op elkaar maar toch na bijna 3 maanden houden we het nog erg goed uit met z'n tweeën. Een dagje gevuld met 30 kopjes thee en een dik boek vulde het volgende dagje van de 2 oude vrouwtjes met spierpijn.
En na een paar daagjes genoten te hebben van het rustige mooie Twizel zijn we aangekomen bij onze laatste zuidelijke stop, de levendige stad Queenstown.
De komende 5 nachtjes zullen we hier verblijven en onder andere the milford sound Tour staat op de planning. Het slechte leven gaat dus vlot door.
Onze laatste week nieuw zeeland is ingegaan en hoe bizar het ook klinkt daarna sluiten we deze onvergetelijke reis nog af met een klein weekje Hong Kong!

De foto's zullen weer wat later volgen want de WiFi is niet razend snel wat voor de rest gelukkig niet belangrijk is.

1. Germienke & André:
    4 mei 2016
    Wat een schoonheid, wat een leegte! Totally impressed ladies! Tja, nu moet ik ook echt een keer die kant op......Geniet ervan meiden. Hong Kong wordt een heel ander verhaal, maar ook echt iets om naar uit te kijken lijkt me.
    Geniet nog steeds volop van jullie reisverhalen en schitterende foto's.
    Hartelijke groet,
    Germienke
  2. Janneke:
    4 mei 2016
    Nee, ik ga niet serieus nadenken om toch ook nog eens naar Australië en Nieuw-Zeeland te gaan, dat had ik dan maar eerder moeten doen. Maar als ik je verhalen lees, krijg ik er wel zin in. Jullie houden kennelijk ook van natuur, vergezichten, dieren, planten enz. Volgens mij krijgen jullie in Hong Kong een complete cultuurshock, maar ook dat lees ik dan weer. Zelf ben ik vanaf zaterdag op Terschelling, dus dan zie ik je verhalen wel als ik terug kom. Jullie kunnen volgens mij de komende heel veel jaren teren op deze reis. De eerste tijd zal het ook niet veel verder worden dan misschien Rockanje, maar dat is ook wel weer leuk. Het grote sparen voor een volgend avontuur kan gaan beginnen.
    Hartelijke groeten,
    Janneke