Week 8, Melbourne

20 april 2016 - Melbourne, Australië

Onze 5de en gelijk ook al weer laatste week in Australië sloten we af met een klein weekje in Melbourne. Een hele leuke levendige kunstzinnige stad die gekeken naar de steden voor mij toch wel op nummer 1 komt te staan.Dus niet slecht om mee af te sluiten. In Nederland neem je een vlucht van een half uur en je bent in Londen in Australië neem je een vlucht van drie en een half uur en je bent nog steeds in Australië, maar nu waren we geland in het zuiden. We hebben in Cairns nog even genoten van de zon want van 30 graden in het noorden gaan we richting de 'winter' in het zuiden en hadden we maar 20 graden... Een avondje alvast wat van de stad gezien maar we lagen vroeg in ons bedje want we begonnen onze volgende dag met dat gene wat we net als het great barrier reef niet over mochten slaan: the great ocean road! Een weg van ruim 240Km lang. De aanleg van de great ocean road begon door de soldaten die van de eerste wereldoorlog terug keerde. En zo word de Great ocean road sinds 1932 gewijd aan de slachtoffers van de eerste wereldoorlog. En op deze manier kan het gezien worden als een van de grootste oorlogsmonumenten van de wereld. Maar goed na een indrukwekkend stukje geschiedenis over de aanleg van de weg mochten we zelf onze route eroverheen beginnen. En vanaf dat moment heb ik mijn ogen uitgekeken want de natuur langs de weg is zacht gezegd prachtig. Ik weet dat ik dit nogal vaak zeg in al mijn verhalen maar de great ocean road staat wel heel erg hoog aan mijn lijstje en verdient tot nu toe misschien wel de nummer 1 plek. Het is nogal een lange weg en het is dan ook niet voor niets dat veel mensen 2 of 3 dagen de tijd nemen voor de great ocean road, maar onze gids had 1 volle dag gepland met volgens hem de mooiste plekjes. Zo hadden we meerdere korten stops op het begin van de dag. We stopten om toch nog even wat wilde koala's in de bomen langs de weg te spotten samen met een groep rode papegaaien en allerlei andere gekke vogels. Verder maakten we tussendoor een kleine wandeling door een stukje rainforest, vertelde onze buschauffeur onderweg nog wat weetjes en maakten we een stop voor een lekker uitgebreiden lunch bij restaurant luka. Maar na een aantal vermakelijk eerste uurtjes kwamen de echte pareltjes. En de 12 apostelen was er daar één van. Bizar hoe de natuur een rij mega rotsen in het water zo mooi heeft weten te maken. Al waren er helaas al gauw na ontstaan geen 12 meer, het moment dat wij er waren stonden er nog 7 overeind. Ongeveer 10.000 foto's later (die alsnog niet te vergelijken zijn met het echte beeld) stapten we in de bus naar onze laatste stop. Een klein strandje tussen de reusachtig gele rotswanden waar ik makkelijk 6 uur vol verbazing kon blijven zitten. Maar dat was niet helemaal het plan van onze buschauffeur.... Een ritje van 3 uur terug naar ons hostel en we lagen gesloopt maar met weer een dikke glimlach op ons gezicht in bed. Tevreden hebben we onze dagen daarna gevuld met het rondlopen door de stad. Melbourne is echt een levendige stad. Overal waren straatartiesten te vinden en de steegjes waren gevuld met de mooiste graffiti Kunstwerken. En er zijn genoeg cafeetjes langs het water en vrolijke eettentjes in de drukke kleine straatjes te vinden. De sfeer van Melbourne sprak me heel erg aan en daarom hadden we er geen moeite mee hier een paar dagen van te genieten. Een gratis maaltijd in het hostel de laatste avond zorgden voor rode wangen, zweetdruppels op het voorhoofd en 20 glazen water.... want een nogal pittige Chili con carne stond op het menu. Maar na een paar dagen simpel voor pasta gekozen te hebben was het toch weer is wat anders en het zorgde ook wel voor wat lachmonenten als je om je heen keek. En na deze gezellige avond zat onze tijd er al weer op. En niet alleen in Melbourne helaas zat onze tijd er in Australië al weer op.... Het waren 5 weken waarin we heel veel plekjes zijn afgegaan, van drukke steden naar de stille natuurplekjes. Ik heb genoten en heb vele onvergetelijke herinneringen erbij. En als het mogelijk is keer ik graag nog een keer terug om ook de west kant te bekijken. Vertrekken was best lastig maar een vlucht met als bestemming Nieuw Zeeland vrolijkte ons al heel snel weer op! Qua natuur schijnt het nog veel mooier te zijn en daar hebben we vandaag al wat van kunnen zien. Morgen staat een bezoekje aan de heet water bronnen Wai-o-Tapu op de planning. Maar dat bewaar ik voor mijn nieuwe blogje als start van weer een nieuw hoofdstuk: Nieuw Zeeland.