Week 1 Jakarta en Jogjakarta

1 maart 2016 - Yogyakarta, Indonesië

Na een paar maanden is het dan eindelijk zo ver en kan de onvergetelijke reis van 3 maanden beginnen. Kort vertellen wat we hier allemaal zien en meemaken is niet mijn sterkste punt maar ik ga m'n best doen.                                                                                                         Na iedereen uitgezwaaid te hebben op t vliegveld en de douane te hebben gepasseerd stapte we voor de komende 14 uur het vliegtuig in. Na de meest charmante pogingen om comfortabel iets van slaap mee te pakken hadden we na 10 uur een kleine stop in hong kong waarbij langzaam het besef een klein beetje kwam dat we niet meer in de buurt van Nl waren aangezien een groep dames allemaal met ons op de foto wilde want ja zelfs ik ben voor hun 2 koppen groter en zo bleek als n sneeuwpop dus dat is interessant voor een foto.                                                                  Aangekomen in yakarta stonden er gelijk 80 mensen om ons heen voor een taxi maar wij gingen voor de bus, want voor een dik uur in de bus betaalde we zo'n 80.000 IDR (dat is dus ong. 2€ p.p). In yakarta hebben ze wel autobanen maar die zijn er meer voor de fun want het is één grote chaos met scooters met 4pers. Auto's en bussen die overal tussendoor willen. Aan de tijd moesten we nog wel even wennen aangezien we om half 2 snachts allebei dachten dat we ons verslapen hadden. Maar na één dag in yakarta waren we al weer onderweg naar yogyakarta met de trein. De verschillen  hier zijn wel echt groot. Van redelijk mooie gebouwen naast de snelweg naar krottewijken onder de snelweg.                             Yogyakarta is al een stuk minder chaotisch dan yakarta, maar ook hier koste het me 10 min. voor ik maar de overkant durfde te rennen. In een tuk tuk gestapt naar ons super leuke hostel. Aangekomen gelijk uit eten geweest met mede backpackers waarvan sommige de meest gave verhalen hebben. Raar is het wel om met een dikke stapel broedsels over straat te lopen maar het hoogste briefje hier is 100.000 wat ongeveer 6€ is. Dagje daarna met een klein groepje de stad een beetje verkend en o.a. water castle bezocht waar de koning 400 jaar geleden met zijn 20 vrouwen woonden. Maar waar we al een paar dagen naar uitkeken waren de volgende 2 dagen. Om 8 uur savonds werden we opgehaald door onze Indonesische gidsen Nurol en Didod 2 uur in de auto opweg naar het punt waar onze beklimming van de Merapi vulcano zou beginnen. Hoofdlampje op dikke kleding mee en we konden om half 1 snachts beginnen met het beklimmen van de vulkaan. De heen weg ging best vlot, na een paar pauzes en wel een pittig stijl laatste stuk kwamen we om 5 uur aan op t topje van de vulkaan. Het was een beetje mistig dus de zonsopgang was moeilijk te zien maar na het wegtrekken van de mist hadden we om 6 uur sochtends een onwerkelijk prachtig uitzicht! Maar na 1000 foto's gemaakt te hebben kwam het iets mindere besef dat we ook weer een dikke 4 uur moesten afdalen.... Gelukkig dat Didod die het al vanaf zijn 16de doet zich prima vermaakte  met het kijken hoe ik door wegrollende stenen een aantal mooie glijers maakte waarbij ik één keer heel soepeltjes tussen 2 stenen landen. Ja t was behoorlijk zwaar moet ik zeggen maar het was het zeker 100% waard.                                                                  Bij het hostel een paar uurtjes slaap gepakt want ja om half 4 sochtends stonden we weer klaar om opgepikt te worden door onze gidsen.                                                    Na een mooie zonsopgang met een typisch Indonesisch ontbijtje op de berg door naar de beroemde Borobudur en Prambanan tempels! Een doek om I.v.m. te blote benen en we mochten naar binnen naar de mega grote maar super mooie Borobudur tempel.die in 100 jaar gebouwd is wat als je er staat nog onmogelijk kort lijkt. Op elke muur een uitgebeeld verhaal waar Didod ons alles over kon vertellen. Na deze tempel ook nog naar het oudste hindoe-javaanse tempelcomplex van Indonesië Prambanan. Helaas wel veel verwoest door o.a de aardbeving en aangezien het uit zo'n 2 miljoen stenen bestaat is dat nog best een puzzelwerk de komende tijd.

Na een super leuke dag gehad te hebben en een afsluitend etentje met onze leuke gidsen terug naar het hostel. Waar naar bed gaan geef optie was aangezien ons Bob Marley bandje er weer was. Nadat deze door een paar extra jembee en gitaarspelers werd uitgebreid was dansen een verplichting. Natuurlijk waren wij Hollanders(hier blendah genoemd) super stijf vergeleken bij de dansende Javaanse jongens maar we deden ons best en zo werd onze week in Yogyakarta super afgesloten!!                          Volop Genieten hier dus!  volgende stop morgen is Bali!

Ik heb ook een aantal foto's op deze site geplaatst!

1. Germienke & André:
    3 maart 2016
    Genoten van jullie verhaal! Wat prachtig dat jullie dit meemaken. En de mooie foto's halen bij mij sweet memories naar boven. Er lijkt in 25 jaar niet veel veranderd. Bedankt! Wel stoer dat jullie de Merapi hebben beklommen zeg. Ik was heel lui, wij zijn naar de Bromo vulkaan (een vulkaan in een vulkaan) geweest. Daar kon je met een ezeltje door de vlakte van de eerste vulkaan naartoe en dan alleen nog maar een trap beklimmen....
  2. Janneke:
    5 maart 2016
    Luca (en anderen), de kop is er af en jullie gaan nog heel veel meer beleven, zien, eten enz. Ook nog een flink beetje hard werken als je naar de top wilt, maar dat kunnen jullie jonge meiden natuurlijk wel. Ik ben erg benieuwd naar wat er nog meer gaat komen. In drie maanden kun je heel veel zien en meemaken.
    Succes en veel plezier.