Week 2, kuta, gili trawangan en ubud

9 maart 2016 - Ubud, Indonesië

Na een super week gehad te hebben in Yogyakarta was onze volgende bestemming Bali. Met de stad Kuta als begin.

Aangezien onze trein niet in één keer door kon naar het punt waar we de boot zouden pakken hadden we als tussenstop een dagje in Surabaya. Wat ook wel weer een ervaring was om gezien te hebben maar waar één dag ook wel genoeg was. Het verkeer is hier misschien nog wel chaotischer als in yakarta, maar na een tijdje met gevaar voor eigen leven te zijn overgestoken kwamen we achter de 'magie knop'. Als je op deze knop drukt gaat er een keihard alarm af voor 15 seconden waarin verbazingwekkend al het verkeer stopt en je vlug maar veilig kunt oversteken. Ook hier waren de verschillen wel weer vervelend groot. Overal om je heen zag je huisjes die bijna uit elkaar vielen en 2 straten verderop stonden we plots in een mega groot luxe shoppingmall.                                                                                                                        Maar goed we konden inmiddels te trein weer in en na een super mooie zonsopgang op de boot stonden we in Kuta een druk stadje in Bali. Ondanks dat het strand van Kuta zeker niet het mooiste strand is en je om de 5min. 'No thankyou' zegt op de massages, drankjes, kleedjes, armbandjes en hoedjes die aangeboden worden, waren wij toch erg tevreden met een dagje strand. Verder is Kuta een stad waar je overal straatjes vind met graffiti op de muren en overal het verkoop van olifantenshirtjes, de meest vrolijke broekjes en 1000 armbandjes. Om onze 2 dagen Kuta goed af te sluiten zijn we nog naar een club geweest waar je in NL 100€ voor had moeten betalen hadden we hier voor 7€ onbeperkt eten en drinken voor 4 uur lang en ging het feest door in 4 verschillende zalen met vuurwerk en al.                                                                  Na 2 dagen gingen we al weer door naar één van de gili eilanden die naast Bali liggen. Wij kozen voor gili eiland Trawangan lombok ook wel 'little paradise'. En dat was ook zo. Witte stranden, water zo mooi blauw en zo helder dat ik m'n kreeftenvoetjes kon zien, palmbomen en misschien nog wel het mooiste van alles.... Geen auto's, geen scooters alleen fietsen en paarden. Een overeenkomst waar ik achter kwam door met mijn hoofd tegen een bord aan te lopen was dat ook hier de bewoners nogal klein zijn ... Ach ja met een Harry Potter teken op mijn voorhoofd de rest van de dag genoten van het strand. De 2de dag hadden we gelijk een snorkeltour geboekt waarbij we met een bootje langs alle gili eilanden vaarden om op meerdere plekken er uit te springen en de wereld onder het water te bewonderen. En dat was wederom een geweldige ervaring. Na een paar keer water in m'n pijpje overleefd te hebben ging het steeds soepeler. En buiten hele scholen van de meest gekleurde vissen hebben we ook meerdere malen een schildpad mogen bewonderen! En één bespaarde me de moeite om naar beneden te duiken en kwam zelf even omhoog. Ook hier is Bob Marley de grote held en hebben we savonds weer van een live bandje mogen genieten. 'Everything is gonna be allright' het levensmotto van Indonesië waar ik wel gewend aan kan raken. Helaas was de snorkeltour niet zo goed voor mijn rug en  ga ik de komende dagen als een kreeft door t leven. Een fiets gehuurd en nog wat uren van onze stranden genoten en toen was het tijd om van het rustige paradijs eilandje weer terug te keren naar de drukke stad. Ubud was onze volgende bestemming. Het plan was 2 dagen in de stad Ubud te verblijven Dat plan verliep iets anders....... We hadden namelijk totaal niet mee gekregen dat het de volgende dag op heel Bali silence day was waarbij letterlijk alles gesloten is en je je hostel niet uit kan want de straat betreden is verboden en kan je zelfs een dagje cel opleveren. In de avond een scooter gehuurd en samen met 2 andere backpackers een traditionele optocht bewonderd. Hierbij is het juist de bedoeling zoveel mogelijk lawaai te maken met pannen en een reeks aan grote enge beelden die de kwade geesten uit beelden. Silence day of ook wel Nyepi is alleen op Bali een hindoefeest waarbij de nieuwjaarsdag van de maankalender word gevierd. Op silence dag word er door de bewoners bijna niet gepraat en vooral geboden. Gelukkig dat voor toeristen er binnen het hostel nog wel gepraat mag worden anders was het voor ons wel een erg lange dag geweest. Wij kwamen er pronkerijen om terecht maar eigenlijk ook wel weer gaaf om mee te maken aangezien dit maar één keer per jaar heel groots gedaan word. Wat kleding wassen, lezen, schrijven en foto's posten en dan kunne  we morgen echt ubud gaan bekijken. Tot nu toe al zo veel mee gemaakt en dan te bedenken dat dit pas 2 welen zijn ik geloof dat ik hier wel aan kan wennen.  Onze volgende bestemmingen die nog een week zullen vullen zijn waarschijnlijk Seminyak en Uluwatu binnen Bali en daarna zit onze tijd er hier al weer op en begint het hoofdstuk Australië!

1. Germienke & André:
    9 maart 2016
    Helemaal te gek dat jullie of Gili Trawangan zijn geweest. Ben ik 3 keer geweest, mijn lievelingseilandje!!! Fijn om te horen dat er nog steeds geen auto's zijn. Toen ik er de eerste keer kwam in 1989 of 1990 was er nog helemaal geen echte weg of elektriciteit. Een jaar later wel. En wat een prachtige foto's zeg. Die silence day kende ik niet, iets van de laatste jaren? Bizar.
  2. Janneke:
    9 maart 2016
    Die onderwaterfoto's spreken mij heel erg aan, want al jaren ga ik in januari snorkelen op de Malediven. Geweldig is dat, al die gekleurde vissen en afhankelijk vanwaar je bent ook regelmatig schildpadden.
    Enorme mazzel dat jullie van de 365 dagen (dit jaar zelfs nog een dagje meer) in een jaar net het geluk hebben om zo'n Silence day mee te maken. Op zich een vreemde, misschien wel saaie dag, maar heel bijzonder. Bovendien goed voor huishoudelijke klusjes. Ik ga het even googelen. Ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen.
  3. Ed Schenk:
    12 maart 2016
    Niet teveel aan wennen hoor, want we willen je wel weer terug