Week 3, Bali: Ubud, Seminyak, Uluwatu en Changgu

16 maart 2016

De tijd vliegt en onze laatste week in Indonesië zit er al weer op.

De dag na silence day was dan de dag voor ons om Ubud te verkennen. Een scooter gehuurd en met Renaat achterop als Tom Tom onze weg naar de rijst velden gestart. Het was een ritje van ongeveer 50 minuten. De weg varieerde van drukke wegen naar afgelegen wegen waarbij de kinderen langs de weg enthousiast zwaaiden naar de 2 blanke toeristen die door hun verlaten  wijkje heen reden. Vooral het laatste stuk was heel mooi qua natuur maar had nogal veel gaten in de weg. Een aantal 'oeh.. Omg... Oeps en gassen luuk!' later kwamen we met zo'n 5 km per uur aanrijden bij onze bestemming. En wauw.... Prachtige rijstvelden, een super groot gebied met fel groene velden en af en toe kwam er een hoedje bovenuit van een rijstplukker die aan het werk was in de volle zon. En om ons dagje compleet te maken stopten we op de terugweg nog even om alle apen langs de weg te bewonderen die aan het genieten waren van al het eten wat ze uit de toeristen hun handen konden mee pakken. Als afsluiting van zijn we s'avonds met een groepje backpackers lekker uiteten geweest.                       De tijd gaat snel dus de volgende dag ging onze reis binnen Bali al weer door met seminyak als bestemming. Artistieke straatjes, vrolijke mensen, een groep mede backpackers en een Indonesisch bord eten met een zonsondergang aan t strand vormden zo al weer een prima eerste dagje seminyak. Uiteten gaan en in de middag ook een warm bord eten kost hier allemaal niks maar toch is het wel opvallend dat je in elke supermarkt geen brood hebt en vaak niet meer kan vinden dan chips,chocola en noodles. Dus plan B voor als mijn opleiding in Nederland niet bevalt is het openen van een bakkerij in Indonesië waar je vooral veel toeristen hier blij mee zal maken.  Maar goed Seminyak viel dus ook zeker niet tegen! Vanuit Seminyak 2 keer een route naar andere plaatsen met de scooter uitgestippeld.
Onze eerstvolgende dag naar het plaatsje Changgu gereden om vooral het strand te bewonderen. Een lachwekkende poging gedaan om hier even te gaan zwemmen. De golven waren niet verkeerd en zo werden we heel soepeltjes gelanceerd en weer terug het water in getrokken en lukte het ons met moeite na 20 min. het water weer uit te gaan met een charmant kapsel en wat ingeslikt water in onze buik. Een mooi strand en een leuk plaatsje maar het overtrof niet onze ervaring in Uluwatu 2 dagen later...
Na een ritje van een uur op de scooter kwamen we aan in Uluwatu waar we o.a. de tempel wilde bezoeken. We waren de scooter nog niet afgestapt of er zat al een aap op de scooter. Allemaal leuk en aardig maar buiten een fles zonnebrand die gelijk werd gepakt zat ook mijn mobiel in het scootervakje.... Met een groep mensen de aap achterna gegaan die inmiddels hoog in een boom was geklommen. Zoveel mogelijk eten zijn richting opgegooid in de hoop dat die mijn mobiel dan los zou laten. Het duurde even aangezien de aap met beide voeten en handen profiteerde van zowel het eten als mijn mobiel, maar uiteindelijk liet die hem vallen. Op een kapotgebeten hoesje, een kleine beschadiging en wat monkey slijm na had m'n mobiel het gelukkig overleefd. Na betaald te hebben voor de tempel kwamen we deze helaas niet in... We hadden geen tickets gekregen en werden bij de ingang wederom om nieuw geld gevraagd waar we niet op zaten te wachten en na een discussie maar zijn vertrokken. Iets minder maar de prachtige natuur van Uluwatu iets verderop maakte onze dag weer helemaal goed. Een blauwe woeste zee die tegen de rotsen aan slaat en surfers die toch het water durfde te betreden. Dit plekje komt toch wel heel hoog aan de lijst te staan,Wauw.
Na de laatste avond nog even goed afgesloten te hebben met een gezellig hapje en drankje op een rooftop zat onze laatste avond Indonesië er al weer op. Tenminste het plan was de volgende dag nog wel een beetje toeristisch rond te slenteren tot in de avond maar helaas kwamen we in de ochtend achter de eerste dikke tegenvaller van onze reis... We hadden ons vergist in de vlucht. Onze vertrekdatum was dinsdag 15 maart en het inchecken kon vanaf 21:00, alleen ging de vlucht 00:10 en dat was natuurlijk al afgelopen nacht. Een domme actie van ons en even balen maar daarna een nieuw ticket aangeschaft op het vliegveld en alsnog die avond kunnen vertrekken.
Indonesië was echt geweldig. Zoveel leuke mensen, zoveel prachtige plekjes, zoveel meegemaakt, zo'n andere cultuur en zoveel om nog zeker een keer voor terug te keren! Eigenlijk wilde we niet vertrekken maar tegelijkertijd ook heel benieuwd naar ons volgende hoofdstuk van de reis: Australië!!

1. Marike:
    16 maart 2016
    Lieve Luca, wat een ervaringen en wat heb je het geweldig opgeschreven allemaal !
    Een goede reis naar Australië !
    Kus !!
  2. Germienke & André: